Skip to content
On this page

Přehled stránky úlohy

Pro řešení úlohy je prvně potřeba si otevřít její detail. Na ten je možné se dostat několika způsoby, a to přes stránku Přehled anebo stránku Katalog.

Detail úlohy vypadá zhruba takto (ne všechny úlohy mají nutně všechny prvky): Screenshot detailu úlohy s čísly u jednotlivých prvků

Stránka se skládá z několika hlavních částí:

1 – Infobox

Zcela nahoře se nacházejí základní informace o úloze

  • Jméno
  • Datum, kdy ji student dostal zadanou
  • Počet vlajek
  • IP adresa (u spuštěných úloh)
  • Krátké shrnutí
  • Tlačítko pro spuštění/zastavení
  • Informace o zadaném čase a čase zbývajícím pro vyřešení úlohy.

    INFO

    Tento čas se počítá pouze, když úloha běží (je připravena k plnění – při startování a vypínání se čas nepočítá).

2 – Přehled

V pravé části se nachází seznam nadpisů v Teorii a seznam vlajek. Pro rychlejší navigaci úlohou je možné na libovolnou vlajku nebo nadpis kliknout a stránka se posune na odpovídající místo.

3 – Připojení

Vpravo od záložek Teorie, Vlajky a Řešitelé se nacházejí informace o připojení k úloze. Ty se otevírají kliknutím na text 🔌 Připojení.

Screenshot pop-upu s informacemi pro připojení

Zde si v horní části popupu může uživatel zvolit způsob připojení. Dostupné způsoby budou záviset na úloze, nejčastěji zde bude SSH a HTTP, může se zde ale vyskytnout třeba VPN, TCP nebo i možnost Jiné, kde bude další popis kroků k připojení.

SSH a HTTP připojení

K úlohám, které se řeší v příkazové řádce se většinou připojuje pomocí SSH.

Velmi často takové úlohy mají i alternativní možnost připojení, a to přes HTTP. Po přejití na vypsanou URL se otevře webová stránka, která simuluje příkazovou řádku. Toto je užitečné zejména na zařízeních, kde není možné použít příkazovou řádku, nebo která nemají SSH a není možné ho nainstalovat (např. některé školní počítače).

Dále je zde možnost zkopírovat IP adresu zařízení, na kterém je úloha, nebo rovnou i celý příkaz na připojení. (Opět záleží na dostupných typech přístupu, podle úlohy.)

K většině z úloh je možné se připojit přes veřejnou IP adresu. Po zakliknutí této možnosti v sekci Připojení (pakliže není vybrána jako výchozí) není nutné být připojený na VPN.

Pokud se vám nedaří připojit k úloze s chybou podobnou "Destination net unreachable" a IP adresa je 192.168.30.XXX, pravděpodobně máte zapnuté připojení pomocí VPN. Pokud úloha neposkytuje možnost využít veřejnou IP adresu, je třeba nastavit na svém zařízení připojení k HAXAGON VPN podle kroků na stránce o konfiguraci VPN.

4 – Teorie

Uprostřed stránky se nacházejí 3 záložky, které obsahují hlavní náplň stránky.

V záložce Teorie jsou teoretické informace k řešení úlohy. U úloh pro výuku zde bude zpravidla vysvětlená látka, které se úloha věnuje.

U testových úloh a u úloh v soutěžích často záložka Teorie chybí a místo toho je krátký doprovodný text přímo v záložce Vlajky.

5 – Vlajky

Zde se řeší a odevzdávají jednotlivé dílčí úkoly úlohy, tzv. vlajky.

Jméno pochází z CTF (Capture The Flag) soutěží, kde se hledají právě různé vlajky. Zde je stejně řešený jeden typ vlajek, a to ty textové. Více o typech vlajek dále.

V záložce vlajky může být nahoře krátký text doplňující informace k řešení. Často to bývá kousek příběhu, který zasazuje úlohu do nějakého prostředí. Pokud je příliš dlouhé a překáží při řešení vlajek, lze toho zadání skrýt kliknutím na text "Zadání" v horní části.

Pod zadáním následuje postupně seznam vlajek, tak jak je vidět v navigaci na pravé části stránky. Každá úloha se skládá z několika částí:

  • Číslo a název
  • Popis, zadání k získání vlajky
  • Volitelně i skryté řešení
    Pokud má vlajka řešení dostupné pro studenty, je ho možné zobrazit a skrýt kliknutím na nadpis "Řešení" pod popisem vlajky. Zde často bývají příkazy potřebné k získání vlajky, většinou i s vysvětlením proč a jak je použít.
  • Samotné pole pro odevzdání vlajky. To může být několika typů, viz dále.

Vlajky mají několik typů, podle toho, co a jak se plní/odevzdává.
Pro splnění většiny vlajek je potřeba mít úlohu spuštěnou.

Některé typy vlajek mají u sebe daný počet pokusů. Pokud se studentovi nepodaří vložit správnou odpověď v definovaném počtu pokusů, bude se vlajka počítat jako nesplněná. Nesplněné vlajky se na rozdíl od těch nedokončených počítají do statusu úlohy – pokud jsou všechny vlajky Správně, nebo Špatně, označí se celá úloha jako "Dokončená". Dokončené úlohy se poté zobrazují na stránce Přehled v jiném sloupci. Pokud je úloha dokončená, ale má některé vlajky nesplněné, odráží se to na procentuálním skóre na stránce Přehled.

Pokud studentům dojdou pokusy, mohou požádat svého vyučujícího, aby jim neúspěšná odevzdání smazal. Ten posoudí, zda je to vhodné, podle typu úlohy a odevzdaných vlajek. Mazání odevzdání je dále popsáno v učitelské sekci.

Textové vlajky

Jeden z nejběžnějších typů vlajek.

Pro vyřešení je třeba najít určitý text, podle popisu vlajky, a odevzdat ho do políčka ve vlajce.

Často se očekává text ve formátu haxagon{text_vlajky}, ale také občas ne, je tudíž nutné pozorně číst popisy vlajek.

Výběr z možností

Tento typ vlajek je hodně využíván v testech a kvízech. Pro odevzdání stačí zaškrtnout správnou odpověď a kliknout na tlačítko "Odeslat".

Automatické vlajky

Další velmi častý typ vlajek. Tyto vlajky fungují tak, že se na zařízení, na kterém běží úloha, periodicky spouští nějaký příkaz, který kontroluje, zda jsou všechny požadavky pro splnění vlajky splněny.

Tento typ vlajek nemá na rozdíl od předešlých dvou povolený počet pokusů, pokouší se splnit, dokud se to nepodaří.

Trigger vlajky

Méně častý typ vlajky, ale funguje velmi podobně jako Automatické vlajky. Jediným rozdílem je, že se kontrolovací příkazy spouští až po kliknutí na tlačítko, tudíž se používá na kontrolu složitých věcí, které by zbytečně zatěžovaly systém, pokud by se prováděly neustále.

6 – Řešitelé

V poslední záložce se nachází seznam uživatelů z aktuální skupiny, kteří již úlohu vyřešili, spolu s body, které zatím získali.

Toto zobrazení se liší od Žebříčku tím, že je zde lépe vidět, jak se komu na úloze daří.